Hall of Awesomeness

Media, marketing, communicatie, fun

SXSW Sessie 1: Kerry Washington – The New Rules of Social Stardom

kerry washington squareKerry Washintgon speelt de hoofdrol in de serie Scandal (van bedenkster Shonda Rhimes, die ook Grey’s Anatomy creëerde), is model, filantroop en activiste. Tijdens deze ochtendsessie werd ze bevraagd over hoe je als celebrety omgaat met Social Media. Seriefreak en BN’er die ik ben, wilde ik daar natuurlijk bij zijn. Goed, veel bruikbare tips kwamen er niet uit (maar ik ben dan ook geen TV-ster met ruim 4 miljoen volgers op Twitter en dat van de BN’er was maar een grapje), maar het was interessant om te zien hoe Kerry Washington social media gebruikt in haar dagelijks leven. Wat highlights uit haar verhaal…

Washington gebruikt Social Media niet als persoonlijk communicatiemiddel, maar vooral als marketinginstrument. Geen foto’s van haar familie en privéleven dus, maar wel haar meningen, opvattingen en berichten over de projecten waar ze op dat moment mee bezig is. Kerry Washington post niet alles zelf, maar ieder bericht dat haar “krew” plaatst is als zodanig herkenbaar én is door haar gecheckt. Haar publicist heeft geen invloed op haar tweets. Ze heeft in ieder geval niet de mogelijkheid om ze goed of af te keuren in ieder geval. Wat tegenwoordig overigens wel vaak gebeurt is dat haar publicist verzoeken krijgt of Washington ergens over wil Tweeten. Meer dan of ze ergens persoonlijk aanwezig wil zijn.

Het feit dat ze niet over haar privéleven post, kan ook nadelig zijn. Roddels uit de gossip pers kun je via social makkelijk weerleggen, maar omdat ze niet over privezaken wil berichten, doet ze dat dus ook niet om tegen roddels in te gaan. Comments leest ze niet altijd. Sowieso niet op andere platformen (al kan ze wel lachen om “Celebrities read mean tweets” bij Jimmy Kimmel), maar omdat Twitter voor haar een communicatieplatform is, zou het raar zijn om alles te negeren. Wel of niet lezen hangt ook af van hoe lang het duurt voor haar volgende therapie sessie is =)

Dat de feedback van haar volgers ook ergens toe kan leiden bleek uit het voorbeeld dat ze gaf van haar sponsorcontract met make-up merk Neutrogena. Toen bekend werd dat dit brand haar ging sponsoren, waren veel van haar fans kritisch. Vooral omdat dit merk geen producten heeft voor donkere vrouwen. Kerry kon inderdaad geen foundation vinden die haar niet 10 tinten blanker maakte, en dus heeft Neutrogena hier bij de laatste productlijn producten geïntroduceerd voor donkere huidskleuren. En ook het feit dat Scandal niet is gecancelled naar 1 seizoen is volgens Washington te danken aan de enorme hoeveelheid berichten die over de serie verschenen op Facebook en met name Twitter.

 

SXSW Sessie 2 – Hiroshi Ishiguro: Androids and Future Life

Ishiguro
Dé verrassing van gisteren was misschien wel de enorm slechte Kardashian-makersmevrouwensessie. Die van vandaag was zonder twijfel de keynote van de Japanse professor aan de Universiteit van Osaka, Hiroshi Ishiguro. Ik had de man gezien in de Tegenlicht documentaire De Robot als Mens, (die ook te zien was tijdens de expositie van studenten van het Fontys Future Media Lab en daarin vond ik hem eerlijk gezegd een beetje creepy. Die mening is vandaag compleet overboord gegaan. Ishiguro is enorm toegankelijk, grappig en vooral enorm intelligent. In zijn keynote ging hij in op de rol die androids zullen spelen in ons toekomstige leven.

In de tegenlicht documentaire waren nog oudere versies van zijn androids te zien. Ze zagen er hetzelfde uit als de exemplaren die hij vandaag bij zich had, alleen werden ze toen nog “bestuurd” door Ishiguro of zijn medewerkers. Ze waren vooral bedoeld voor “telepresence”, communicatie op afstand. De Geminoid  (zoals de op Ishiguro lijkende robot heet) die hij vandaag bij zich had was in staat om autonome gesprekken te voeren. Een voorbeeld:

Ishiguro doet onderzoek naar de relatie tussen mens en robot. Volgens hem komt de Robot Society snel dichterbij. Iets dat veel Westerse mensen nog tegenstaat, maar waar in Japan reikhalzend naar uitgekeken wordt. De aflevering van tegenlicht had me al geleerd dat Japanners geloven dat ieder object een ziel bevat. Robots dus ook. Wat wij vaak nog vreemd of onnatuurlijk vinden, is voor Ishiguro de normaalste zaak van de wereld. Hij voert daar mooie argumenten voor aan als “Als een rijstkoker met een stem laat weten dat de rijst klaar is, vinden we dat toch ook niet vreemd? Waarom is het dan wel raar als een robrt met je praat? Voordat androids fatsoenlijk kunnen interacteren met mensen, moet er wel aan een paar voorwaarden worden voldaan:

• robots moeten kunnen spreken, een stem hebben, en ze moeten beelden kunnen herkennen. Dankzij “deep learning” en cloud computing is die voorwaarde zo goed als ingevuld.
• robots moeten, net als computers, “personal” worden. Personal robots dus. Dat kan alleen als ze voor een redelijk bedrag te koop zijn. Ook die ontwikkeling gaat snel: de Japanse thuisrobot Pepper is (al een tijd) te koop voor ongeveer $2.000.

Volgens Ishiguro kunnen robots in de toekomst voor verschillende doeleindes worden gebruikt:
– het leren van een taal. Japanners zijn niet zo goed in Engels (zijn woorden, niet de mijne), omdat de grammatica ctotaal anders is. De Geminoids van Ishiguro is in staat om Japans te vertalen naar Engels, zoals een student van Ishiguro liet zien:

– Kassieres. Ik wil niet de link leggen met de intelligentie van kassieres en dat er kennelijk weinig voor nodig is om deze te vervangen door iets kunstmatigs…
– Paspoppen in etalages. Maar dan bewegend en interacterend met mensen.
– Gezelschap voor ouderen en kinderen. En vieze mannetjes natuurlijk. Maar daar hebben de droids dan ook nog wat andere aanpassingen voor nodig.

archiving-2– Human Archiving: mensen gaan dood, want de natuur en zo. Een levensechte Geminoid kan mensen en hun skills bewaren voor het nageslacht, zoals Ishiguro liet zien met zijn kunstmatige versie van een beroemde Japanse verhalenverteller. Zijn stem, verhalen en uiterlijk zijn gekopieerd. Goed nieuws dus voor de mensheid; grote kans dat ook ik ooit zal worden vereeuwigd. Als dat niet het meest geruststellende bericht van vandaag is, weet ik het ook niet meer.

 

 

SXSW Sessie 3 – Direct from the Source: Athletes Unfiltered

uninterrupted

Uninterrupted is een extra platform voor atleten om hun verhaal te vertellen, te versterken. Ronda Rousey, UFC superster en Odell Beckham Jr., speler bij de NY Giants in de NFL vertelden waarom ze deze nieuwe manier om met hun fans te communiceren hebben omarmd. Belangrijkste reden is de ontevredenheid van de twee sporters over de traditionele media, die willen scoren bij hun kijkers en gaan voor snelle soundbytes. Uninterrupted geeft ze de kans om hun eigen verhaal te vertellen.

Volgens Maverick Carter, oprichter van Uninterrupted, draait de dienst niet om The Brand van de sporters, maar om laten zien wie je bent. Real connection. Creating stories. Dat past natuurlijk helemaal in het straatje van het creëren van een Brand, maar goed.

Uninterrupted is overigens geen app of een video-platform o.i.d., maar een dienst die sporters helpt bij het verhaal dat ze willen vertellen. Meest interessant vond ik dat traditionele media vaak aankloppen met het verzoek om 10 seconden uit een van de video;s te gebruiken, maar dat dat altijd wordt geweigerd: je laat het héle verhaal zien of niks.

 

SXSW Film du Jour: Donald Cried

donald-cried-posterIk wilde eigenlijk naar Smokey and the Bandit gaan. Deze klassieker werd namelijk ingeleid door Burt Lancaster zelf. Maar moeilijkmoeilijkdrukdruk verkeer in Austin zorgde ervoor dat we onze plannen moesten wijzigen (sorry @Hans Schwarz) en uitweken naar The Alamo Draft House; de mooiste bioscoop van Austin. De film waar we terechtkwamen was “Donald cried“, van regisseur Kris Avedisian, die ook één van de hoofdrollen speelt. En zoals wel vaker gebeurt op SXSW: de sessies waar je per ongeluk terechtkomt, blijken hele fijne juweeltjes te zijn.

In deze tragicomedy keert Peter Latang (Jesse Wakeman) terug naar de plaats waar hij opgroeide, maar die hij na zijn high school heeft verlaten om er nooit meer terug te keren. Hij is een succesvol zakenman als zijn oma overlijdt, en hij terug moet naar zijn hometown om alle zaken af te handelen. Onderweg verliest hij zijn portemonnee, en omdat niemand hem uit de brand wil helpen, moet hij aankloppen bij zijn compleet geschifte, beste vriend van vroeger. Een vriend die Latang adoreert, terwijl hij daar echt niet alle reden voor heeft. De film is gecrowdfund via Kickstarter ($20.000 opgehaald in 3 weken tijd) en in 13 dagen opgenomen. Ik wou dat ik een trailer kon laten zien, maar die staat helaas niet op Youtube. Blij dat ik Burt Lancaster heb gemist? Niet bepaald. Maar dit was toch een goede vervanger.

interview

Share Button
Categories: (i)Media, Home

Leave a Reply