Hall of Awesomeness

Media, marketing, communicatie, fun

Het is mooi om te zien dat steeds meer contentproducenten nieuwe media omarmen bij het verspreiden maar vooral ook verrijken van verhalen. Bij BNN experimenteerden we in 2004 al bij de serie Bitches met het online aanbieden van afleveringen, vóórdat ze op TV waren uitgezonden. Dat herhaalden we vervolgens mij andere dramaseries (Feuten bijvoorbeeld, waarvan sommige afleveringen meer kijkers op internet trokken dan op TV) maar ook bij series als Je Zal Het Maar Hebben en Over mijn Lijk.
De indrukwekkende documentaire The Defector kun je in z’n geheel online bekijken, terwijl je zelf bepaalt welke volgorde je hierbij hanteert. Netflix bracht ons afgelopen winter de serie House of Cards, waarvan alle afleveringen in één keer online werden gezet. Zo’n 10% van de ruim 36 miljoen abonnees van Netflix schijnt de serie streamend te hebben gekeken. Bovendien maakte Netflix gebruik van de enorme hoeveelheid data die deze gebruikers de videodienst verschaffen. Netflix weet precies welke regisseurs en acteurs populair zijn. Wanneer mensen programma’s pauzeren of doorspoelen, hoe laat ze kijken, hoe vaak, etc. Allemaal gegevens die werden gebruikt om de serie te optimaliseren voor de Netflix abonnees.

Een ander mooi voorbeeld van een partij die experimenteert met de mogelijkheden van nieuwe media is Hooked Digital Media, van producer Neal Edelstein (The Ring, Mulholland Dr.). Deze club heeft twee weken geleden het elfdelige griezelverhaal “Haunting Melissa” voor iDevices uitgebracht, waarvan de eerste nu gratis te bekijken is. Nieuwe afleveringen kunnen op willekeurige momenten worden vrijgegeven, maar het is raadzaam om afleveringen vaker te kijken. Het schijnt namelijk dat er iedere keer weer wat nieuws in zit. Letterlijk. Wanneer er nieuwe verhaallijnen zijn, krijg je dat via push-notificaties te horen.

Ik heb pas 1 aflevering bekeken, dus ik kan je nog niet vertellen waar het hele verhaal over gaat Het is natuurlijk flauw om spoliers weg te geven, dus ga het verhaal vooral zelf kijken. Ik kan je wel vertellen dat het sfeertje lekker Spooky is. Vooral wanneer je in het donker met je koptelefoon op zit te kijken. Tot slot: natuurlijk mogen een Twitter account en vage aanwijzingen op Youtube niet ontbreken. Op naar de Appstore!

Heb jij nog een mooi voorbeeld van verhalen die met behulp van nieuwe media worden verrijkt? Laat dan vooral een comment achter!

Share Button
Categories: (i)Media, Home, Video

Leave a Reply